Fõ tartalom

Az elmúlt években már sok esetben írtunk honlapunkon az iskola tehetséggondozó tevékenységéről. Szeretném most kiegészíteni a sort az elmúlt hét pénteki napjának eseményeivel. Ezen a napon, 2015. december 18-án ismét rendészeti szakmai tehetségek után kutattunk.

Hadd kezdjem az elején...

Honnan is merült fel az ötlet?

Testnevelő tanáraink sokat törik a fejüket, hogyan lehetne a fiatal rendőrtanoncainkat aktívabb sportolásra ösztönözni. Nem könnyű feladat ez, hiszen a mindennapokban rengeteg elméleti tananyag tanításával foglaljuk le diákjainkat és a másnapi tanórákra történő felkészülés is sok időt vesz el fiataljainktól. Így pattant ki az ötlet a testnevelők fejéből, hogy a judo versenyre felkészülés jegyében szervezzenek egy „GRUNDBIRKÓZÓ VERSENYT”.

Az iskola vezetése továbbfejlesztve az ötletet, meghirdetett egy TEHETSÉGNAPOT az első évfolyamosok részére az év utolsó tanítási napjára. Az ötlet nagy kihívást jelentett a szakmai tanárok részére, hiszen mindnyájan tudjuk, hogy jelenleg még csak a szakmai ismeretek alapozásánál tartunk az oktatásban. Ennek ellenére jöttek azok az ötletek, melyek megvalósítása élményt jelentett mind a tanároknak mind a tanulóknak.

A tehetségkutató versenyek sorába így bevettük a lövészeti, az okmányismereti, a közlekedési és a közrendvédelem gyakorlatának versenyszámait. Minden versenyszámból osztályonként 2 fő jelentkezhetett azon versenyszámra, melyről úgy gondolta közelebb állhat hozzá. Jelenleg a Szegedi Rendészeti Szakközépiskola első évfolyamából is tanul nálunk három osztály, így összesen 17 osztályból 34 fő tanuló vehetett részt az egyes versenyeken. A grundbirkózásra 137 fő tanuló, a négy szakmai versenyszámra 130 fő tanulónk jelentkezett.

Milyen képességekre volt szükség a feladatoknál? Versenyszámonként változó volt ez, de elég változatos a felsorolás, számos hasznos rendőri kompetenciát feltételezett. Így az erő, az ügyesség, a gyorsaság mellett megjelent a kitartás, figyelem, megfigyelés, pontosság, szakszerűség, együttműködési készség is.

A grundbirkózás esetében egyszerűbb volt azoknak a tanulóknak, akik év elejétől judo szakkörre jártak. A verseny azonban jó lehetőség azoknak is, akik eddig nem érdeklődtek a judo iránt, de most kipróbálhatták fizikai erejüket, gyorsaságukat, leleményességüket, hogy milyen technikát vessenek be ellenfelükkel szemben. A verseny tapasztalatait, részleteit Jónás Zsolt és Fürjész István tanárurak az alábbiakban foglalták össze:

Grundbirkózó Csapatbajnokság a „TEHETSÉG-NAPON”

A versenyre minden osztály benevezett, az SZ4 és SZ5 közösen indult, így 16 csapat mérte össze erejét.

A versenyt Stirminszki József rendőr alezredes, szakcsoportvezető úr nyitotta meg.

Az osztályok 8 fős csapatai 6 férfi és 2 női súlycsoportban mérkőztek egymással.

A tartalékokkal együtt 137 főt nevezetek be a 4 küzdőfelületen zajló megméretésre.

Közülük 48 fő eddig még nem próbálta ki a „szőnyeges” szakkört (ju jitsu, birkózás, judo), de többen máris figyelemre méltó teljesítményt nyújtottak. Reméljük kedvet kaptak a test-test elleni küzdelmekhez és januártól ők is bekapcsolódnak a versenyekre való felkészülésbe.

Az érmeket Dr. Szinay Attila helyettes államtitkár úr és Bagi István r. ezredes igazgató úr adták át. A döntőket velük együtt tekintette meg dr. Vereckei Csaba r. dandártábornok úr, B-A-Z megyei rendőrfőkapitány is.

FöldharcFöldharc

Helyezések:
1. 114-es csapat,
2. 112-es csapat,
3. SZ 4-5-ös csapat,
3. 102-escsapat,
5. 105-ös csapat,
5. 104-es csapat.

Jónás Zsolt tanár úr sporttársai, a diósgyőri birkózók rendkívül értékes támogatást adtak a versenyhez:

  • az érmeket Dr. Szinay Attila elnök úr ajánlotta fel,
  • a versenyen megjelent Repka Attila olimpiai bajnok,
  • a profi versenybírók is a DBC kiválóságai voltak.

A verseny során Balog Zsolt tanár úr vezetésével karate, K1 és önvédelmi bemutatókat tartottak iskolánk tanulói.

A küzdelmek jó hangulatban, kiváló küzdőszellemben zajlottak.

LÖVÉSZET

A lövészeti versenyszám is nagy sikert aratott tanulóink körében. Itt a részben már tanult lövészeti mozgásformákat is alkalmazni kellett, de verseny révén, nehezítő tényezőként „időprést” is alkalmaztunk. A verseny célja itt is a lövészetben tehetségesebb tanulók kiszűrése volt, valamint előkészületben bemutatni egy olyan versenyszámot, mely hasonlított a tavalyi országos tanulmányi versenyre. A résztvevőknek egy egyéni pályát kellett teljesíteniük, ami alapján női és férfi egyéni, továbbá csapat összetett eredményt hirdettünk.

Az egyéni pályán a 10 méterre elhelyezett 4/a számú céllapon 10 lövésből (2x5 lövés, közte önállóan végrehajtott technikai tárcsere) kellett a versenyzőknek a legtöbb köregységet elérniük PA-63 szolgálati pisztollyal. A lőfeladatot a legmagasabb köregységet teljesítő, valamint találat azonosság esetén a feladatot gyorsabban végrehajtó lövő nyerte.

LövészetLövészet

A 34 tanuló közül a díjazottak a következők voltak:

Női egyéni:
I. helyezés (Mészáros Zsófia 106.o.)
II. helyezés (Urbán Dóra 112.o.)
III. helyezés (Kulcsár Nikolett 108.o.)

Férfi egyéni:
I. helyezés (Dankó Bálint 101.o.)
II. helyezés (Sepsi Norbert 107.o.)
III. helyezés (Stenger Márton 102.o.)

Összetett csapateredmény:
I. helyezés (Kovács Bettina és Dankó Bálint 101.o.)
II. helyezés (Vas Andrea és Fige Milán SZ4.o.)
III. helyezés (Petrikovics Petra és Sepsi Norbert 107.o.)

KÖZLEKEDÉS

A közlekedési tantárgy tanárai, a versenyszámok előtt a közlekedési szakterület technikai eszközei közül a rendőrségnél rendszeresített légalkoholmérő készülékeket mutatták be. Tanulóink itt megismerkedhettek az alábbi eszközök használatával:

  • Seres Ethylometer
  • Draeger 9510 légalkohol mérő készülék
  • Draeger 6810 alkoholteszter
  • Draeger 6820 alkoholteszter
  • Lion SD400 alkoholteszter
  • Spirateszt

Bár a fenti eszközök használatának köze nem volt a versenyszámhoz, mégis kettős célt értünk el. Egyrészt így ünnepek előtt felhívtuk a tanulók figyelmét az ittas járművezetés veszélyeire, valamint érdeklődést keltettünk a közlekedési szolgálati ág iránt.

A verseny témaköre közel állt a tanulókhoz, hiszen a jelenlegi modulban tanult KRESZ ismeretekre alapozott a KRESZ-TESZT. Sok tanulónk most igyekszik a B kategóriás vezetői engedélyt megszerezni, így nem volt ismeretlen számukra az országos gépi kitöltésű KRESZ-TESZT. Itt osztályonként két fő tölthette ki a tesztet. A feladatot csak látszólag könnyítette a csapatmunka lehetősége, mert az együttműködés képessége nélkül rosszabb eredményt lehet elérni a feladatlapok kitöltésében.

KözlekedésKözlekedés

Az eredmények:

  1. helyezés SZ4 o.
  2. helyezés 109. o.
  3. helyezés 110. o.
  4. helyezés 112. o.
  5. helyezés 102. o.
  6. helyezés SZ5 o.
  7. helyezés 111. o.
  8. helyezés 107. o.
  9. helyezés 106. o.
  10. helyezés 104. o.
  11. helyezés 101. o.
  12. helyezés 105. o.
  13. helyezés 114. o.
  14. helyezés  SZ6 o.
  15. helyezés 108. o.
  16. helyezés 103. o.
  17. helyezés 113. o.

HATÁRRENDÉSZET

Az okmányismeret témaköre tapasztalataink szerint nehezen elsajátítható. Különösen bátor dolog előismeret nélküli tanulók számára versenyt szervezni a témakörben. Mindezek ellenére 15 osztályból érkezett nevezés a versenyre. Az előismeret kérdését itt is egy rövid okmányismereti alapozó előadással oldottuk meg két tanórai időtartamban. Itt a versenyzők részéről a témakör iránti érdeklődés mellett szükség volt a figyelem, a koncentráció, a rövid távú memória, a megfigyelés és az egyszerű technikai eszközök alkalmazásának képességére.

Határrendészet

A feladat egyéni és csapat versenyszámból állt. Az oktatást követően az egyéni versenyfeladatban egy 2000 Ft-os bankjegyről, a csapat versenyszámban páros feladatmegoldásban a 2006-os magyar magánútlevélről kellett 5-5 perc alatt a legtöbb okmánybiztonsági jellemzőt összegyűjteni és papírra vetni. Az azonos pontszámot elért versenyzők közül a szakszerűbb megfogalmazást alkalmazó versenyzők nyertek. Az azonos pontszámot elért csapatok közül pedig az egyéni eredmények összesítése, valamint a szakszerűbb megfogalmazás alakította ki a sorrendet. Így alakultak ki az alábbi helyezések:

Helyezés; osztály - csapat pont /egyéni összesített pont:

  1. SZ5 - 15 / 18
  2. 108 - 13 / 13
  3. 102 - 11 / 15
  4. 103 - 11 / 12
  5. 105 - 11 / 10
  6. 110 - 11 / 7
  7. 106 - 10 / 12
  8. 107 - 10 / 10
  9. 109 - 9 / 11
  10. 114 - 9 / 10
  11. 101 - 8 / 8
  12. 113 - 8 / 5
  13. 111 - 7 / 6
  14. SZ6 - 5 / 14
  15. 104 - 5 / 6

Külön gratulálok az egyéni helyezetteknek:

  1. helyezés SZ5 csapatában Andrej Bence Tamás
  2. helyezés SZ5 csapatában Balla Dávid
  3. helyezés 102. o csapatában Szabó Árpád

Itt is elmondható, hogy a rendőri kompetenciák közül az együttműködésnek milyen fontos szerepe van. Előfordult ugyanis, hogy bár az egyéni versenyfeladatot kiválóan oldották meg egyes csapatok versenyzői, a csapatversenynél mégis a végén végeztek.

KÖZRENDVÉDELEM

Érdekes és mozgalmas versenyszám volt a közrendvédelmi gyakorlat, mely az eddig tanult intézkedés taktikai elemeket ötvözte új, tanulóink számára még ismeretlen taktikai elemekkel. Tizenhat osztály nevezett a versenyre.

A feladat eredményes megoldása és a szakma iránti érdeklődés felkeltése érdekében egy történetbe foglaltuk a feladatot és az ahhoz kapcsolódó gépjármű átvizsgálást. Természetesen a verseny megkezdése előtt Garadnai Ottó alezredes úr bemutatta a szakszerű gépjármű megállítást és átvizsgálást.

KözrendvédelemKözrendvédelem

A történet szerint, tanuló járőreink gyalogos járőrszolgálatban kapják a tevékenység irányítási központból a közleményt, hogy „a Miskolc, Szentpéteri kapu 78. szám alatt található dohányboltot egy sí-maszkos személy lőfegyvernek látszó tárggyal kirabolta. Az üzletből egy doboz cigarettát, a kasszából 1db 20.000 Ft értékű bankjegyet, valamint az eladó mobiltelefonját vitte magával. Az elkövető a helyszínről egy fehér színű személygépkocsival menekült el a Kabinet utca irányába.”

Feladat:

  • A közleményben megjelölt gépjárművek megállítása.
  • A megállítást követően a gépjárművet vezető személy kiszállítása.
  • Társbiztosítás mellett a gépjármű utasterének és csomagterének átvizsgálása.
  • Az átvizsgálás során talált, az elkövetéshez használt, valamint a bűncselekménnyel összefüggésbe hozható eszközök megnevezése a gépjárműben hagyás mellett.
  • Amennyiben a tárgyak, eszközök nem kerülnek megnevezésre, úgy kell tekinteni, mintha nem találták volna meg azokat!

Értékelés:
A feladat végrehajtására 5 perc állt rendelkezésre. Az értékelés a gépjárműben elrejtett és megtalált eszközök száma, valamint az átvizsgáláshoz szükséges idő alapján történt.

A meg nem talált eszközök darabszáma alapján +30 másodperc büntető idő került a végrehajtási időhöz hozzáadásra.

Pontegyezőség esetén az utolsó megtalált eszköz megtalálási részideje volt a döntő.

Eredmények:

  1. helyezés: SZ 6. osztály 17 pont
  2. helyezés: 109. osztály 16 pont
  3. helyezés: 110. osztály 15 pont
  4. helyezés: 112. osztály 14 pont
  5. helyezés: 113. osztály 13 pont
  6. helyezés: 104. osztály 12 pont
  7. helyezés: 108. osztály 11 pont
  8. helyezés: 111. osztály 10 pont
  9. helyezés: 102. osztály 9 pont
  10. helyezés: 114. osztály 8 pont
  11. helyezés: 103. osztály 7 pont
  12. helyezés: 107. osztály 6 pont
  13. helyezés: 101. osztály 5 pont
  14. helyezés: 105. osztály 4 pont
  15. helyezés: 106. osztály 3 pont
  16. helyezés: SZ5. osztály 2 pont

A tehetségnapon résztvevő és I-III. helyezést elérő versenyzőket oklevél, az I-II. helyezést elérőket könyv, vagy tárgyjutalomban részesítette az iskola.

Összefoglalva a tapasztalatokat elmondható, hogy nagy érdeklődés övezte az egyes versenyszámokat. Remélem, hogy tanulóinknak is felkeltettük az érdeklődését az egyes szolgálati ágak iránt és bízom benne, hogy egy lépéssel közelebb hoztuk őket a rendőrszakma irányába. Ezúton is köszönöm a tehetségszámokat szervező és végrehajtó szaktanárainknak az együttműködést, tanulóinknak pedig az aktivitást, érdeklődést.

Nemes Ferenc c. r. alezredes
szakmai ismereti szakcsoport
osztályvezető